Ook in het nieuwe jaar zijn we weer open! |
Het jaar loopt op zijn einde, de kerstvakantie lonkt... maar bij Impuls Open Leermateriaal zijn we nog volop in actie! Met nieuwe initiatieven in het vooruitzicht, kijken we tegelijkertijd terug op een bijzonder en actief jaar, vol ontwikkelingen en mooie mijlpalen op het gebied van open leermateriaal. Zoals de 32 nieuwe pilots die in september gestart zijn en de geslaagde pilotbijeenkomsten. Ook het Leerwiel Open Leermateriaal en de publicatie van de onderzoeksagenda zijn ontwikkelingen waar we met trots op terugkijken en waarop het programma ook in 2025 verder kan voortborduren. In deze nieuwsbrief lees je de laatste ontwikkelingen. Natuurlijk houden we je ook volgend jaar weer op de hoogte, want: we blijven open! Fijne dagen gewenst allemaal! |
|
|
Van open leermateriaal naar maak-onderwijs: eindrapportage
Maakonderwijs is een onderwijsvorm waarin leerlingen leren door te experimenteren en te doen. In de pilot van de HAN University of Applied Sciences en MakerCosmos stond in eerste instantie het ontwikkelen van open leermateriaal voor maakonderwijs centraal. Maar ze gingen verder! Samen met IOL ontwikkelde deze pilot een aantal onderzoeksinstrumenten die inzichtelijk maken hoe andere leraren dan de makers van het materiaal de open leermaterialen in hun lessen gebruiken. Wat leverde dat op?
Lees de eindrapportage > |
|
|
Inhoudelijke uitwisseling tussen IOL en Npuls
'Alleen ben je sneller, samen kom je verder.' Dat geldt ook voor groeifondsprogramma's. Onlangs hadden we een informatie-uitwisseling met ons collega-groeifondsprogramma Npuls. Waar wij open leermateriaal voor het basis-, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs stimuleren, doet Npuls dit voor het mbo, hbo en wo. Wat kunnen we van elkaar leren?
Lees meer over deze ontmoeting > |
|
|
|
|
Werken met open leermateriaal: praktijk |
|
|
Hoe we open leermateriaal een volwaardige plaats geven in het onderwijs
Op donderdag 14 november vond een inspirerende bijeenkomst plaats voor de pilots van Impuls Open Leermateriaal. Nationaal Groeifondsprogramma Impuls Open Leermateriaal (IOL) stimuleert het gebruiken, delen en maken van open leermateriaal in het basis-, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. De ambitie? De onderwijskwaliteit versterken en het beroep van leraar aantrekkelijker maken.
Tijdens de pilotbijeenkomst werd bevestigd dat het werken met open leermateriaal voor zowel leerlingen als leraren positief uitpakt.
“Door zelf materiaal te ontwikkelen kan ik de buitenwereld mijn klas in halen.
Dat spreekt mijn leerlingen aan. Daarbuiten gebeurt het, daar wil je bij aansluiten!”
Lees hier het hele artikel >
|
|
Berichten vanuit onze partners |
|
|
|
Samen tegen kansenongelijkheid en talentverspilling
Impuls Open Leermateriaal werkt samen met verschillende partnerorganisaties aan het stimuleren van de ontwikkeling en het gebruik van open leermateriaal. Platform Talent voor Technologie (PTvT) is één van deze partners. Wat is de rol van PTvT in de samenwerking met IOL? Hoe kijken zij aan tegen de ontwikkelingen op het gebied van open leermateriaal? En hoe werken we samen tegen kansen-ongelijkheid in het onderwijs? We spraken Sebastiaan Smit, Domeinleider Funderend Onderwijs bij PTvT.
Lees het interview > |
|
|
Subsidieregeling Techkwadraat geopend
We blijven nog even bij onze partner PTvT, want sinds 4 december jl. hebben zij in samenwerking met de ministeries van OCW en EZ de subsidieregeling Techkwadraat geopend. Wil je werken aan toegankelijk technologieonderwijs voor álle leerlingen in het funderend onderwijs? Dan is deze subsidieregeling wellicht interessant.
De aanvraag loopt nog tot 13 januari 2025.
Meer over de subsidieregeling > |
|
|
|
|
|
VO-content: Meesterlijke verhalen
In de rubriek Meesterlijke verhalen van VO-content, lees je de verhalen van docenten, schoolleiders en bestuurders. Onder andere over het ontwikkelen van open leermateriaal door een veldexpertschool.
“Het open domein is niet de heilige graal, maar het is wel heel interessant om met elkaar verantwoordelijk te worden voor een goede leerlijn en een goede didactiek. Zodat de docent alle tools in handen heeft om het onderwijsproces helemaal naar zijn eigen populatie en context te vertalen. Dat eigenaarschap weer naar de docent brengen is mijn grote drive om dit te doen.”
Aldus Cors Westerdijk, directeur Lucent college (veldexpertschool).
Lees het verhaal van het Lucent college > |
|
|
|
|
Pilot John Dewey College: gelijk toepassen wat je geleerd hebt
John Dewey College in Den Haag biedt het zogenaamde 'project based learning' aan. Leerlingen werken in een vakoverstijgende, contextrijke, levensechte omgeving aan opdrachten die door professionals uit de praktijk worden ontwikkeld. Inmiddels wordt er ook aan open leermateriaal gewerkt. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, lees je in het interview dat we met ze hadden.
Lees het interview > |
|
|
|
|
Uit de collectie van Wikiwijs |
|
|
|
Er staat veel open leermateriaal op Wikiwijs! Door de juiste filters en zoekwoorden te gebruiken vind je passend materiaal voor jouw doelgroep. Zo zijn er bijvoorbeeld prachtige materialen te vinden voor leesonderwijs op Wikiwijs, maar ook boekentips en achtergrondinformatie. Neem eens een kijkje bij de open leermaterialen voor leesonderwijs voor:
En werk je in het voortgezet onderwijs? Kijk dan ook eens naar LitLab: een mooie website van de Universiteit Utrecht vol materiaal voor jouw literatuurlessen. Alle lesmaterialen op LitLab zijn open gepubliceerd onder de CC-BY-NC-SA-licentie. Dit betekent dat je het materiaal vrij kunt gebruiken, delen en aanpassen aan jouw eigen lespraktijk.
|
|
Gezocht: fotogenieke scholen en klassen! |
|
|
Wil jouw klas 'shinen' op onze covers? Of zijn jouw collega's super fotogeniek? Voor onze nieuwe website en een aantal publicaties, zoeken we scholen die het leuk vinden om mee te werken aan een fotoshoot voor onze beeldbank!
We komen dan met een professionele fotograaf foto's maken bij jullie op school, van zowel leerlingen als leraren! We zoeken scholen in het basis- én voortgezet onderwijs. Het maakt niet uit of je met open leermateriaal werkt, of (nog) niet.
Het liefst komen we langs in januari, februari, of maart. Dat stemmen we natuurlijk af.
Iets voor jouw klas of school? Of zitten je kinderen op een school die hieraan mee wil werken? Stuur dan snel een mailtje naar info@openleermateriaal.nl o.v.v. 'fotoshoot'. Dan nemen we zo snel mogelijk contact op. |
|
|